Det här med tyskan

Jag har börjat lära mig tyska. I skolan läste jag franska och spanska, men jag har aldrig studerat tyska. För första gången bor jag i ett land där jag inte talar språket alls. Personligen ser jag språket som en naturlig ingångsväg till kulturen, människorna och samhället. Det är genom språket en kommer nära ett land. För att råda bot på mina urusla tyskkunskaper har jag skrivit in mig på en språkskola. Och oj, så roligt det är! Språk är ju lite min grej (språkvetare och kommunikatör kallar jag mig i CV:et) och det är så himla härligt att märka alla framsteg en gör, två gånger i veckan.
 
In English:
I'm learning German. I studied French and Spanish (besides English) in school, but I have never before studied German. For the first time in my life I'm living in a country where I don't speak the language. I consider the local language as a way to connect with the culture, the people and the whole society, a great reason to learn. In order to learn some German I've signed up for German classes at a language school. It's so much fun to learn German and I simply love the feeling of progressing.
Berlin | |
#1 - - Oslofru:

Så kul att lära sig ett till språk. Jag önskar faktiskt att jag lyssnade bättre i skolan och lärde mig mer när det kommer till språk, för det är ju som du säger en naturlig ingångsväg i kulturen :) Lycka till med läsandet!

Svar: Tack snälla! Det är aldrig försent ;)
dearsally

#2 - - Andrés:

Ah, nice to read your regular posts. Good luck with your German lessons, it's such a difficult language...

Puss!

Svar: So far, it's still pretty easy :)
dearsally

#3 - - Linn Strömberg:

Jag läser tyska nu i skolan och grammatiken är pain in the ass

Svar: Ja, jag har hört om tre genus och fyra substantivformer :/ Men nu i början är det rätt ok ändå.
dearsally

Upp