Slotten i Potsdam

Det har varit så galet varmt i Berlin de senaste dagarna att jag inte vetat var jag ska ta vägen. En svettas ihjäl vid minsta rörelse och det går absolut inte att gå ut. I helgen gjorde jag därför inte så mycket mer än att utnyttja luftkonditioneringen på gymmet och dricka vin ur en pappmugg vid kanalen i den svettiga sommarnatten. Men för ett par helger sedan var det fortfarande svalt. Då åkte jag och min vän Christine från Danmark till Potsdam för att titta på slott.
 
Jag hade bara kompaktkameran med pga att den ändra är i Sverige och jobbig att släpa mellan Berlin och Sverige hela tiden. I parken fanns det hur mycket som helst att titta på. Se bara! Den här byggnaden tillhör Potsdams universitet. Pampigt!
 
Christine spanar på de höga kolonnerna och undrade över hur det var att bo här på 1700-talet.
 
Här bodde det några kungligheter. Som ni ser renoverades slottet, vilket brukar hända när jag ska besöka en plats. 
 
Pga extrema överpriser för att gå in i slotten bestämde vi oss för att nöja oss med praktfulla fasader och den gröna parken.
 
Många andra verkade göra detsamma som vi.
 
Det här var mitt favoritslott. Gäst- och sommarslott inspirerat av spanska palats. Klart att jag kände mig som hemma!
 
Det här slottet var ganska litet i jämförelse, men en behöver ju inte mer än en våning och en fantastisk utsikt. Ser ni alla fikonträd på sidan av trappen? Det fanns kanske tio sådana här. 
 
 En lummig äng och en paviljong. Efter parken gick vi och åt lunch på en sådan där turistrestaurang. Vi var hungriga och inte så kräsna, men det var definitivt inte mitt livs bästa risotto. Med det var en fin dag i alla fall.
 
 
Berlin | Potsdam, Tyskland, slott | |
Upp