Slaget om dammsugaren

 
Så här har mina mornar sett ut den senaste veckan. Massa tedrickande och varma tröjor. Jag har dragit på mig ännu en långdragen förkylning. Innan helgen pratade vi om att åka på utflykt på lördagen, men när helgen kom orkade vi inte göra nånting annat än att hänga i soffan och sova siesta. Och ja, köpa en dammsugare. För spanjorer är det viktigt att ha rena golv och de verkar överlag tycka att dammsugare är något man bara behöver för att göra rent mattor. För resten av golvet funkar en sopborste och skyffel fint. Efter att ha lagt fram förslag om en dammsugare några gånger och varje gång bemötts av Spanjorens oförstående blick blev jag både förvånad och lättad när han sa att nu när vi har en matta måste vi köpa en dammsugare. Perfekt, tänkte jag. Nu kommer jag äntligen slippa ödsla tid på att sopa golvet "rent" (för blir det ens rent?) varje vecka. På elektronikvaruhuset tyckte han att dammsugarna var dyra, särskilt eftersom att vår bara skulle användas för mattan. Vi kom i alla fall hem med en, en liten smidig påslös dammsugare. Jag kunde inte bärga mig och monterade vår nya pryl på en gång. Och den går så fint! Spanjoren kan fortsätta sopa golvet om han vill, man gör ju så här av tradition, men jag kommer i fortsättningen ta fram dammsugaren. Våra 80 kvm har aldrig varit så rena som nu. 
 
 
| kulturkrockar | |
#1 - - Michaela:

Haha, men hur tänker Spanjorerna där egentligen? Bra kämpat och grattis till nya dammsugaren! :) <3

Svar: Haha, jag antar att det är djupt rotat i kulturen.Tack! <3
dearsally

#2 - - Veronica:

Hej! Ville bara säga hej då jag är ny läsare! :) Tycker om din blogg, du tar grymt fina bilder! Krya på dig och grattis till dammsugaren. :)

Svar: Hej och välkommen! Tack för den fina kommentaren :)
dearsally

#3 - - Emma, Sol som sol?:

Och jag avskyr dammsugare! Bara bökigt och meckigt, låter mcyket och drar el. Saknar min magasinerade dammsugarrobot! Jag tycker det går så himla bra att göra rent med torrmopparna med de där microfleeceplopparna på. Här var det mannen min som tyckte vi skulle skaffa dammsugare så vi har en men den används aldrig.

Men den är rätt snygg.

Svar: Tycker ändå att det känns renare att dammsuga än att sopa, men ja en torrmopp funkar säkert lika bra!
dearsally

Upp