Den där gången vi åkte till El Rocío

Det var en solig dag i februari. Jag hade hört talas om platsen innan. Visste att folk vallfärdas till platsen en gång om året i vilda västern-liknande vagnar dragna av oxar och mulor. Kvinnorna bär flamencoklänning och livet är en fest fylld av sång, mat och dryck. En del reser i veckor och kanske till och med månader. De spanjorer jag känner är inte särskilt traditionella av sig och sysslar inte med traditioner som den här, så flera av oss blev förvånade när vi kom fram till byn El Rocío. Få (eller inga?) bor där. Gatorna är gjorda av sand och hästar står parkerade här och var. Det var så himla konstigt. Som att vara i en temapark
 
Kyrkan och huvudanledningen till att folk besöker den här platsen, även under lågsäsong. Här står jungfrun av El Rocío (alltså en Mariabild) och vallfärden görs i hennes ära. Jag har ännu inte förstått det här med jungfruar i Spanien, men någon av er läsare kanske har bättre koll?
 
Utanför erbjuds ponnyridning för barn. Tyckte de såg ledsna ut :(
 
Man kan också få en tur runt byn i vagn dragen av mulor.
 
Bredvid vattnet finns en boulevard. Enda gatan i El Rocío?
 
Överallt fanns restauranger.
 
Och man kunde köpa traditionella flamencoklänningar. Tydligen skiljer sig dessa från andra flamencoklänningar. Kanske på volangerna eller något. Men innan själva vandringen (som görs en vecka i maj) går folk inte runt i dessa, utan rådande mode var jakt- och ridplagg.
 
Det här är det största olivträd jag sett. Över 500 år gammal, enligt en skylt.
 
Man kunde tända ljus och ge blommor till jungfrun.
 
Vi fick ganska snabbt nog av besöket och drog vidare till kusten. Jag ville se havet, och titta! Här har vi både havet och resesällskapet för dagen ♥
 
 
Spanien | Andalusien, El Rocío, Huelva | |
#1 - - Emma, Sol som sol?:

Igår fastnade jag mitt i deras karavan! Lovar! Jag körde upp på A-7, skulle hämta sonen vid skolan och fattade inte vad jag kom upp i.

En massa blomsterprydda husvagnar i trä som drogs av traktorer på motorvägen. Var det romer på väg någonstans?

Fick sedan förklarat det för mig vid skolan vad som hände men ditt inlägg var för mig jättebra, nu fattar jag mer.

Tack!

Svar: Haha, vilken perfekt timing då! Folk måste vara på väg hem i så fall. Firandet hade sin kulmen förra helgen.
dearsally

#2 - - Sandra:

TACK för att du ger mig den här fantasiska resedosen när jag sitter hemma och inte riktigt kan ta mig någonstans själv. Är så fint att få uppleva allt genom din blogg!

Svar: Tack för att du kommer hit och läser! :)
dearsally

Upp