Några dagar i Norrland

Den här tiden på året brukar folk fråga om planer för sommaren. Och tja, mina planer sträcker sig inte särskilt långt. Jag blir arbetslös i slutet på juni och såklart skulle jag hemskt gärna vilja åka hem till Sverige och träffa vänner & familj. I juli byter vi 40°C, tapas och flamenco mot sörmländsk sommar. Mina föräldrar bor visserligen i Katrineholm, men de kommer inte därifrån från början. Mamma är från västkusten och pappa från Lappland, och under några dagar tänkte vi vara med min pappa där han har sina rötter.
 
Varje sommar som liten åkte vi till Piteå i Norrbotten där min farmor & farfar hade sin sommarstuga. Sedan min farfar gick bort har min farmor inte spenderat särskilt mycket tid där ute, och stugan har tagits över av min pappa och hans bror. För det mesta står den tom. Jag minns att vi spelade kortspel, badade i sjön, plockade blåbär och linnea och på kvällarna satt vi i hammocken på altanen. Och vi fikade. Det fanns alltid fika. 
 
Dessa bilder togs sist jag var i Piteå med min pappa. Det var 2014 och just innan jag skulle göra min utbytestermin i England. Jag ser verkligen fram emot att åka dit igen. Det var så länge sedan jag träffade min farmor och det vore så kul att få visa allt för Spanjoren. Det är ju en stor del av min historia. Jag vill plocka blåbär, dricka te från termos i skogen, se Storforsen och uppleva det norrländska lugnet igen.
 
Vad har ni för sommarplaner?
 
Dagar | Norrland, Piteå | |
#1 - - Victoria:

Ser riktigt härligt ut!

#2 - - Emma, Sol som sol?:

Vi ska en sväng till Sverige i alla fall, det har JAG bestämt även om mannen min inte är lika glad över det. Men nu blir det så. Måste bara ta och hitta flygbiljetter vid lämpligt tillfälle och till än mer lämpliga priser.

Dina bilder är oerhört vackra. Den över sjön och den grusiga stranden är sagolik i dess riktiga bemärkelse. Vad döljer sig där borta på andra sidan sjön?

Svar: Tack Emma!Hoppas att både ni och vi kommer iväg. Priserna börjar visst dra iväg nu...

Vet faktiskt inte vad som finns på andra sidan. Det återstår att upptäcka!
dearsally

#3 - - Michaela:

Åh vilka drömmiga bilder! Och känner att jag typ är med dig i skogen och stugan när du skriver :) Kan en kanske försöka säga hej till er? :) Om så bara för en kram?

Svar: Vi kommer inte åka söderut i år, men ska du vara något i Stockholm? Var spenderar du sommaren?
dearsally

#4 - - sandra:

Åh, jag är så sugen på att åka norrut och utforska massa vackra platser. Men det får nog bli en annan sommar ;)

Svar: Det finns så mycket att upptäcka i vårt eget land har jag insett på äldre dar. När du får chansen får du absolut passa på, men bättre en annan sommar ;)
dearsally

#5 - - Michaela:

Det förstår jag, tänkte om jag skulle åka uppåt :) Om ni hinner/vill och så :) <3

Svar: Ok! Ja men i Stockholmskrokarna kommer vi säkert vara! :)
dearsally

Upp