Det här med att jobba i Spanien

 
 
Appropå det här inlägget.
 
Annika skrev för ett tag sen ett inlägg angående det här med att jobba i krisens Spanien. Om hur folk blir utnyttjade och går med på det mesta i utbyte mot ett jobb och en säkrad inkomst varje månad. Spanien är fortfarande omskakat sen krisen och fortfarande går många arbetslösa. I min bransch som engelsklärare i den privata sektorn är det extra svårt för en spanjor att få ett jobb. En spanjor som talar engelska är ju ändå en spanjor. Jag hade himla tur som genom kontakter halkade rätt in i arbetslivet förra året, med noll erfarenhet. Jag har fått en riktigt stor respekt för yrket som lärare och förstått hur hårt det kan vara. Men kanske är det lite extra hårt här. Många engelsklärare har, liksom jag själv, ett arbetskontrakt på 10 månader om året och tjänar mindre än man får på bankkontot av CSN. Så funkar det här. Man jobbar under läsåret och är arbetslös under sommarmånaderna för att sen nyanställas med ett nytt kontrakt i september. De flesta jobbar bara halvtid (16-22, måndag-torsdag), utan raster och utan planeringstid och föräldramöten inkluderade i arbetstiden. Det som räknas är tiden i klassrummet, inte utanför. Många språkskolor betalar halva lönen svart och man accepterar, för gör man inte det tar någon annan ens jobb.
 
Så varför söker jag inte ett annat jobb, kanske någon undrar. Man tar det som finns. Alla utlänningar jag känner här har flyttat hit för en partner, inte för ett jobberbjudande, och de flesta hankar sig fram på det som går. Många som språklärare eller översättare. Man nöjer sig liksom. Kanske vägs det upp av livstilen, klimatet och allt annat Spanien har att skryta med. Vad vet jag.
 
Spanien | Andalusien, Sevilla, jobba i Spanien | |
#1 - - Emma, Sol som sol?:

Ja, det där inlägget var verkligen inte roligt att läsa. Skrämmande. Och man tror inte att det är sant med EU och allt.

Svar: Ja, och det har liksom blivit norm här. Knäppt.
dearsally

#2 - - Tove:

Hej! Jag håller med om att det är skit i Spanien och därför går min gran teoria ut på att det bästa är, om du vill bo i Spanien och leva väl, att få tag i lön från någon annanstans. Sist jag bodde i Andalusien levde jag på bidrag från EUs Comeniusprojekt. Jag fick då ca 900 euro i månaden och arbetade/praktiserade 16 timmar i veckan, med ganska mycket dötid, på en högstadieskola. Det verkar inte riktigt finnas längre men här hittar du liknande projekt: http://utbyten.se/sv/Program/Ansokningsdatum/

I mitt fall kunde jag inte välja stad utan fick kryssa i om jag ville bo i en stor eller liten stad (rangordna) och jag fick även rangordna vilket land jag ville till. Eftersom jag satte Spanien högst, föredrog att bo i en by jämfört med storstad, och skrev en sjukt ambitiös ansökan så fick jag komma till en by i Andalusien och vara på deras högstadieskola (pública), som också hade ansökt om att få en comeniusassistent.

Detta blev nästan ett helt blogginlägg i sig ju.. typiskt mig! Jag skrev faktiskt själv om detta ämne igår, innan jag läst ditt inlägg. Här kan du läsa det: http://tovetankar.blogspot.se/2016/11/var-ska-vi-bo_20.html

Svar: Spännande inlägg. Försökte kommentera, men fungerade visst inte. Förstår hur svårt det måste vara att bestämma var ni ska bo. Tänker själv på den frågan exakt hela tiden. Hoppas att ni hittar en lösning som funkar för er.
Tror att ett skandinaviskt företag med skandinaviska förmåner här nere hade varit grejen. 900 euro är ändå mer än jag får som jobbar halvtid. Knäppt.

Tack för länken. Just nu är det nog inte aktuellt, men man vet ju aldrig vad framtiden bjuder på.
dearsally

#3 - - Tove:

Hon som tjänar 900 euro arbetar ju heltid och har nog arbetat där i några år, men hon har ju inga högskolestudier eller så vad jag vet. Så om du får 450€ på halvtid så kan man ju säga att ni har samma lön... Den här tjejen jobbar typ kl 8-14 tror jag. Så det räknas nog också som media jornada. Hon jobbar inte på kvällen alltså.

Svar: Med spanska mått mätt är min lön rätt ok, men det är nog en sån där grej man inte vänjer sig vid i första taget.Kunde inte kommentera med namn och URL. Hoppas du kan lösa det.
dearsally

#4 - - Tove:

Så hon kanske inte jobbar heltid då... jaja.

Går det inte att kommentera? Neeej.. Så kan vi inte ha det! Ska undersöka saken.

#5 - - Tove:

Nu tror jag att jag har fixat kommentarsfelet... Du får gärna testa igen! :)

#6 - - Michaela:

Låter helt crazy bananas.... Men det är ju lika viktigt att du trivs med det du gör om dagarna som livsstil etc. Kram

Upp