Jag vill flytta utomlands - vad kan jag göra?

Ibland känner man hur det kliar i hela kroppen och längtan efter att se något nytt växer sig starkare för varje dag. Kanske renutav lämna Sverige bakom sig, om en bara för ett tag. Att ha en utlandserfarenhet är guld värt. Man lär sig så mycket om sig själv, stärker sitt självförtroende och träffar människor man aldrig annars hade mött. Hur klyschigt det än låter så är det en erfarenhet för livet. Mina erfarenheter sträcker sig från au-pair i Spanien,  utbytesstudent i Spanien och England, säsongsjobbare i Norge, praktikant i Tyskland till lärare i Spanien. Här har jag samlat mina tips.
 
 
Au-pair
Att åka iväg som au-pair är ett enkelt sätt att ta sig utomlands och dessutom uppleva kulturen och språket inifrån. Man kan välja mellan att åka privat eller genom en förmedling, men till länder som USA måste man åka genom en förmedling pga visum. Vill man åka genom en förmedling kan man kolla in exempelvis Culture Care (USA), STS (Nya Zeeland, Australien, England, Frankrike och Spanien) och Skandinaviska Institutet (USA, Australien och Nya Zeeland). Förmedlingar kostar en slant, men man har fördelen att allt är organiserat och man har någon att vända sig till om det uppstår problem. Privat finns flera hemsidor att välja mellan. Viktigt är att lita på magkänslan när man tackar ja till en familj. Jag valde till exempel inte det första förslaget jag fick. Den här hemsidan använde jag mig av för att hitta min au-pairfamilj.
 
Utbytesstudier
Är man mitt uppe i sina studier men ändå känner att man suktar efter äventyr kan utbytesstudier vara ett alternativ. Ingår det inte en utbytestermin i det program man läser kan man lösa det på andra sätt. Man kan till exempel lägga till en extra termin eller eventuellt ersätta en termin i Sverige mot motsvarande ämnen i ett annat land. Läser man fristående kurser bör man ha läst minst 60 hp innan man kan ansöka om att åka på utbytesstudier. Jag har åkt både fristående och under en fri termin som ingick i mitt kandidatprogram. Att åka via utbytesprogram (Erasmus etc.) ger extracash i fickan. Prata med din studievägledare för att se vad som gäller för just dig. Här kan man läsa mer om utbyten.
 
Säsongsarbete
Perfekt för den som är sugen på ett kortare miljöombyte. Har man fria somrar och/eller vintrar kan man nyttja dessa till att jobba utomlands. Sök privat eller genom förmedlingar, dock kan det vara svårt att hitta jobb i Medelhavsländer just nu pga krisen och hög arbetslöshet. Nordjobb förmedlar jobb för ungdomar i Norden i andra nordiska länder. Kolla även in Arbetsförmedlingen.
 
Praktik
I vissa program på universitet ingår en praktiktermin - ytterligare ett tillfälle att upptäcka nya platser, och något man kan söka Erasmusstipendium för. Ofta finns praktikannonser internt på universitetets hemsida. Se vilka kontakter och annonser just ditt universietet har. Google är såklart en given vän här. Gör research, men se till att skicka din ansökan innan deadline.
 
Jobba
Vill man på riktigt lämna Sverige bakom sig kan man såklart även flytta utomlands permanent och skaffa sig ett riktigt jobb. Mitt första jobb i Spanien fick jag genom kontakter, så jag har egentligen inga handfasta råd att ge här. Sök information om tillgängliga jobb i din bransch i det land du vill åka till och var kräsen. 
 
Extra tips
♦ Volontär- och språkresor är andra sätt att ta sig utomlands. Har dock ingen personlig erfarenhet av detta.
♦ Kontakter är värdefulla! Berätta för dina kontakter att du vill åka. Kanske vet de något eller så känner de någon som har liknande erfarenheter? 
♦ Åk med ett öppet sinne annars är det lätt att bli besviken. Ta det för vad det är. Även av en kass erfarenhet lär man sig något.
♦ Hemma finns alltid kvar. Trivs du inte kan du alltid åka hem igen.
 
Guider | au pair, bo i spanien, bo utomlands, flytta utomlands, jobba i Spanien, praktik, säsongsarbete, utbytesstudier | |
#1 - - Emma, Sol som sol?:

Bra tips! Jag vill tillägga (även om du också skrev om det) att som gymnasieelev kan man kolla om det finns något sätt också. T ex kan man läsa ett gymnasieår i Fuengirola och Svenska Skolan medan man bor hos en spansk familj.

Svar: Just ja, man kan såklart åka på utbytesår i gymnasiet också. Men att man kan läsa på svenska skolan utomlands visste jag inte! Tack för tips!
dearsally

#2 - - mamma:

Bra tips du ger till andra. Det är bra med god erfarenhet här i livet.

Kram

#3 - - sandra:

SÅ JÄKLA bra tips alltså! Vi är lite sugna på att flyta utomlands i framtiden, kanske får förhöra dig på tips när det blir dags då ;)

Svar: Låter spännande! Vad är ni sugna på? Bara att höra av dig när det är dags :)
dearsally

#4 - - Tove:

Bra länk: http://www.utbyten.se/

Svar: Tack för tips! Ser till att lägga till den!
dearsally

Upp