Ronda och Malaga

Nu har vi kommit till de sista bilderna från min pappas visit i påskas. Dagen efter Aracena styrde vi kosan österut. Natten skulle vi tillbringa i Spanjorens familjehus i bergen i Malaga, men i stället för att åka den vanliga tråkiga vägen åkte genom gamla spanska småstäder. Det första tänkta stoppet, Setenil de las Bodegas, uteblev pga många hade samma idé som oss = noll parkeringsplatser, så vi åkte direkt mot Ronda.
 
Ronda ligger på toppen av en ravin mitt ute i ingenstans. 
 
Staden delas i två av en cirka 120 meter djup ravin och binds samman av den här stenbron. Galet med tanke på att staden är från romarriket. Hade man ens en bro då? Hur hur sjutton byggdes den? Pga av svårigheter att fota djupet får ni helt enkelt fantisera ett vattendrag hundratjugo meter nedanför.
 
När vi tittat klart på utsikten (om det ens går) åkte vi till Spanjorens Malaga-hus via kusten genom helt otroliga landskap. Vet ej vad som hände med min kamera där och då, men den stannade kvar i ryggsäcken. Så vi hoppar vidare till nästa dag
 
Den dagen åkte vi till Malaga. Eller ja, nu hoppar vi lite i tiden. Första halvan av dagen tittade vi i affärer och åt brasilianskt på ett stort köpcenter med USA-känsla. Sen åkte vi tåg till Malagas centrum, där vi beundrade byggnader, drack vin och åt glass i solen.
 
I hamnen spanade vi på lyxbåtar och beblandades med andra turister innan vi åkte hem och min pappa tog hem storsegern i Yatzy. 
 
 
Spanien | Andalusien, Malaga, Ronda, Spanien | |
#1 - - Casa Annika:

Ronda! Vi skulle enligt planen varit där i dag, men väderkartan visade regn så det blev en annan resa.
Var ni på ferian?

Svar: Det är så mysigt där, men såklart mycket bättre i solsken.Nej, det blev ingen feria för mig. Jobbade halva veckan och sen blev det helt enkelt inte av, men det är ok :)
dearsally

#2 - - BackstageiMammalivet:

Så fina bilder! De får mig vilja åka på roadtripp i sommar...
Vi kommer vara på la manga i 5 veckor med några dagsutflykter till Cartagena, Murcia kanske... Hoppas att min lille snart klarar av att åka lite längre i bil (åksjuk och hatar det tyvärr). Skulle vara kul att visa honom mer av sitt andra hemland.

Svar: Har ni provat åksjuketabletter? Hoppas ni får en fin resa. Jag har inte varit mycket utanför Andalusien, men hade gärna sett mer av kustlandet.
dearsally

#3 - - BackstageiMammalivet:

Tyvärr får/ska man inte ge barn under 5-6 år åksjuketabletter, tugggummi etc... men jag kanske ska testa köpa ett åksjukearmband. Senaste resorna har gått bättre men då är det ofta korta på högst 1-2h och på motorväg.

Svar: Okej. Minns att jag ofta blev åksjuk som barn. Brukade suga på citronkarameller när vi inte hade åksjuketabletter. Vet inte om det var placebo, men det kändes bättre.
dearsally

#4 - - Emma, Sol som sol?:

Den brasilianska restaurangen, den är vid Plaza Mayor, eller hur? Hört att det är som buffé, man tar vad man vill ha av sallad, potatis, bröd osv vid ett ställe och sedan går de runt och serverar kött och fisk vid bordet. Låter skoj. Var det bra? Vad kostade det?

Svar: Det stämmer. Vi har varit där två gånger. Andra gången var servicen lite seg, men det är ju ändå en upplevelse och man får mycket mat för pengarna. Tror det kostar omkring 12 € per person.
dearsally

Upp