Små wins och planlöshet

 
Sedan jag flyttade till Spanien i somras har jag gjort mycket som jag inte hade trott att jag var kapabel till för ett år sedan. För det första trodde jag inte att jag kunde vara lärare i engelska, men det kan jag visst det. Min spanska har blivit bättre och jag kan kommunicera på apotek, bensinstationer och hålla föräldramöten på spanska. Och jag har lärt mig att köra bil i Spanien, utan att vara på helspänn. Det kan verka som helt vardagliga saker, men för mig har det varit små milstolpar i mitt spanska liv. Sånt som gör att en känner sig mer hemma på en plats. I slutet på juni tar mitt arbetskontrakt på tio månader (yes, man är alltså arbetslös i två månader) slut, och av olika anledningar har jag beslutat att inte förnya det i september. Jag vet inte exakt vad jag ska göra i höst, och ni som känner mig väl vet att jag ogillar att inte ha en plan och kunna visualisera framtiden. Kanske går jag några högskolekurser, kanske någon kurs i spanska eller i något konstnärligt. Kanske allt. Men helst av allt vill jag ha ett jobb med bra villkor och som jag kan identifiera mig med. Håll tummarna.
 
 
Dagar | |
#1 - - Erika:

Håller alla tummar!

Svar: <3!
dearsally

#2 - - Michaela:

Håller alla tummar och tår! :) Och skönt att du inte förnyar, du ska ha kul på jobbet :) All pepp till dig som har klarat allt detta, det är stort! :) Särskilt att köra i den spanska trafiken :S <3

Svar: Tusen tack för peppen! :) <3
dearsally

#3 - - BackstageiMammalivet:

Håller tummarna! Jobb i Spanien kände jag var det svåraste. Speciellt så mycket jobb, långa dagar för lite lön. Jag hade även ett hårt arbetsklimat där det var ok med skam/skuld...

Då hade jag ändå "mitt drömjobb" som designassistent på Massimo Dutti (Inditex) men pendlade 2h per dag och var aldrig hemma innan 20...


Svar: Tack snälla! Jag jobbar halvtid, men mycket förväntas göra obetalt. Som engelsklärare får man nämligen bara betalt för de timmar man aktivt lär ut, men personalmöten, föräldramöten och planering avlönas inte. Fult, men jag förstår att folk accepterar det här när det inte finns så mycket att välja på. Dessutom leder det till en ganska omotiverad arbetsstab.
dearsally

#4 - - Biggeros:

Lycka till med dina val😙😙 Jag har bott i Spanien i 3 år och känner att jag måste slipa till min spanska. Jag tar mig fram men borde vara mycket bättre. Hemma pratas bara svenska och jag jobbar inte. I am busy doing nothing at all😊😊😊Trevligt att titta in på din blogg och hoppas att vi hörs igen. Kram

Svar: I mitt fall är förståelsen väldigt bra, men att kunna prata är inte alls lika lätt. Till hösten skulle jag vilja ta lektioner för att fylla i mina kunskapsluckor och känna mig säkrare. Hoppas du också kan bättra på din spanska!
dearsally

Upp