Jobblistan

 
Den här varma tisdagen tänkte jag av vi tar en titt på min jobbhistoria. Har under åren haft en del sommar- och extrajobb, men väntar fortfarande på det perfekta heltidsjobbet. Listan hittade jag inne hos Sandra
 

1. Vad ville du bli när du var liten?
Drömde länge om att jobba som modedesigner i Frankrike. Skissade kläder, men var himla dålig på att sy. 

2. Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Då dök arkitektambitionen upp. Pluggade matte C på gymnasiet för att kunna söka in till arkitektskolorna och gjorde det faktiskt. Skickade in ett bidrag till den konstnärliga uttagningen, men kom inte vidare till nästa utmaning. Där gick den drömmen i kras.

3. Vilka var dina bästa / sämsta ämnen i skolan?
Svenska, engelska och spanska var mina bästa ämnen. Matten var en kamp, men mitt sämsta ämne var ändå franska.

4. Vad gjorde du efter gymnasiet?
Tackade nej till en businessutbildning i Västerås. Tog mitt körkort och flyttade till Spanien för att jobba som au pair. Ett år senare flyttade jag till Karlstad och påbörjade en kandidat i statsvetenskap.

5. Vilket var ditt allra första jobb?
4H-ledare på en gård. Kul att hänga med kids och klappa djur i utbyte mot pengar, tyckte jag.

6. Vad har du haft mer för yrken?
Jag har jobbat som barnvakt och städat på ett vandrarhem, stått i bokhandel och souvenirbutik, jobbat i café- och restaurang, kvällsjobbat som barpersonal på studentpub, varit servitris och konstgallerist/administratör.
 
 

7. Vad går ditt nuvarande jobb ut på?
Är just nu mellan två jobb, heh, men jobbar ju som engelsklärare. Lär ut engelska till spanska kids och vuxna.

8. Vilka är dina starka / svaga sidor på ditt jobb?
Tror och hoppas att jag är en pedagogisk och rättvis lärare. Hade kanske önskat lite mer auktoritet i min personlighet.

9. Nämn något som du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb?
Har inte varit på något ställe länge nog för att ha hunnit med att glänsa så värst. Men en får väl ändå skryta med att mina elever klarade sina Trinity-prov (officiella prov i engelska som ger ett certifikat).

10. Vad skulle du vilja jobba med om du inte hade det yrke du har i dagsläget?
Drömmen är ett jobb inom kommunikationsbranschen. Att producera texter, korrekturläsa etc. vore fantastiskt kul! 

11. Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Jag har lärt mig av erfaranhet att servitris inte är ett yrke för mig. Kan bära tre tallrikar, men har dåligt minne för att ta beställningar och är inte så himla bra på det här med att plocka undan snabbt och smidigt. 

12. Vad gör du om fem år?
Om fem år sitter jag förhoppningsvis på ett kontor med härliga kollegor och klurar på ett skrivuppdrag.

Dagar | jobb, sommarjobb, säsongsjobb | |
#1 - - ISA:

det där med att bära tallrikar alltså.. lärde mig aldrig att ta mer än två och var ständigt nervös att spilla/tappa något :O

Svar: Det är klurigt! Speciellt om de är varma, hehe.
dearsally

Upp