Att strukturera sin tid

Här, hemma hos mina föräldrar, kan jag alltid andas ut och samla energi.
 
Det bästa med mitt jobb är att jag bara jobbar fyra dagar i veckan, och därmed får tre dagars helg. Mina lediga fredagar brukar jag nyttja till att göra sådant som jag inte hinner under veckan, såsom tvätt, städning och andra sysslor. En av mina ambitioner för 2016 är att använda min tid mer effektivt. Dels för att bli mindre stressad, men också för att få mer tid över. I mitt jobb som lärare krävs det en del planering, rättningar och ibland skriver vi omdömen om eleverna. Saker som tar tid från mitt privata liv, så att säga. För att få mer struktur och starkare rutiner har jag lagt till mig med några nya vanor.
 
Det här har jag börjat göra:
 
1. Göra ett schema
För mig fungerar det bra att göra ett dagsschema. Att veta vad som ska göras och hur mycket tid som ska läggas ner gör mig mindre stressad. 
 
2. Skriva listor
Jag skriver listor för ALLT. Handling, ärenden, andra saker som måste inhandlas, saker som ska packas, mejl som ska skickas, julklappsidéer... Att skriva ner saker gör att du slipper gå runt och tänka på det hela tiden och det gör det lättare att komma ihåg allt. Att checka av saker ger dessutom en känsla av nytta.
 
3. Planera måltider
Att inte veta vad man ska äta till middag en dag kan stressa vem som helst. Vi började lite smått med matscheman under hösten, men det föll bort lite. Men det är så mycket skönare att ha en plan. Framförallt eftersom vi då kan veckohandla istället för att åka till affären flera gånger på en vecka.
 
Än så länge fungerar det fint och jag känner mig redan mindre stressad än innan jul. Fantastiska känsla!
 
Dagar | 2016 | |
#1 - - Sandra:

Relaterar till allt i det här inlägget alltså. Så mycket skönare ens liv känns när man har struktur och vet vad man håller på med :)

Svar: Visst känns det bra? :)
dearsally

Upp