Ett restaurangtips och historien om ett stängt Ikea

 
Jag har mycket fritid nu. Den här veckan jobbar jag bara två eftermiddagar. Nästa vecka är min sista vecka på jobbet. Vad gör folk med så mycket tid? Jag är genuint nyfiken. Förra fredagen var jag uttråkad, så vi bestämde oss för att ha dejtkväll i Sevilla. Andrés behövde dessutom fylla på sitt förråd av Nespressokapslar. Han fick en maskin och ett gäng kapslar i julklapp av sina föräldrar som har räckt ändå tills nu. Vi slog oss ner för middag på en av stans hippaste restauranger Mamaracha (tips!). Restaurangen är populär både hos lokalbefolkningen och bland turister - vi satt emellan ett brittiskt par och en fransk familj. Vi har varit där några gånger förut och trots att det är lite dyrare är maten värd det.
 
På lördagen åkte vi till Ikea för inköp av växter, hyllor och sånt man behöver för att styra upp sin förvaring. Ikea var stängd pga lokal helgdag. Helgdag för vad? Jo, för kröningen av jungfrun. Jag förstår inte vad det innebär, men uppenbarligen är det en tillräckligt stor händelse för att stänga stora varuhus. Någon annan som har koll på detta? Vad är egentligen en kröning av jungfrun och varför ägnar man henne så mycket tid? På kvällen mötte vi upp våra vänner för födelsedagsfirande. Escape Room och tapas. Bra helg.
 
Dagar | Sevilla, Spanien, kulturkrockar, spansk mat, tips, äta i Sevilla | |
#1 - - Charlotte Uleskog:

Kul med restauranger som både lokalbefolkning och turister besöker, ger en mer "äkta" känsla tycker jag :)

Svar: Sant, ställen med enbart turister brukar vara dyra och halvkassa. En bör gå dit lokalbefolkningen går :)
dearsally

#2 - - Bambi:

Vad jag förstår (i och med att det handlar om Spanien) så är det Jungfru Maria det pratas om :P Hon är ju rätt helig för spanjorerna. :) eller ja... för många av dom i alla fall.

Svar: Exakt, det handlar om jungfru Maria.
dearsally

Upp