Saker jag gärna hade gjort en sommar i Sverige

När hettan dominerar här nere och det till och med är svårt att sova om nätterna är det lätt att dagdrömma om Sverige och den svenska sommaren. Sover nog aldrig så bra som hemma hos mina föräldrar med ett fönster öppet om natten. Därför tänkte jag dela med mig av saker jag gärna hade gjort en sommar i Sverige.
 
Åka på roadtrip. Något som jag har gjort med min familj sen jag var liten. Roadtrips. Korta och långa. Helst på landsbygden och gärna i skymningen. Det bästa är att inte planera så noga och se var en hamnar. Kanske hittas ett nytt smultronställe. 
 
Besöka Söderköping. Känt för sitt glasscafé och Göta Kanal. Här finns gamla vackra trähus att titta på och hurtigt folk kan dessutom vandra upp på berget på andra sidan kanalen.
 
Cykla runt på Öland. Det är väldigt platt och verkar vara himla cykelvänligt. Har bara varit där med bil, men tänker att det vore fint att uppleva ön på cykel.
 
Uppleva Stockholm. Strosa i Gamla Stan eller åka på färjetur i skärgården. Finns mycket att se och göra!
 
Eller varför inte Stendörren utanför Nyköping? Skärgård, segelbåtar och skog med spångar och ett utsiktstorn.
 
Men allra helst hade jag suttit på min pappas altan, blicka ut över den stilla sjön och ta in lugnet. Kan vara den bästa platsen jag vet.
 
Har ni några tips på saker att göra i sommar?
 
 
 
Dagar, Sverige | Sverige, sommar, tips | |
#1 - - Matilda Berlin:

Jag älskar verkligen roadtrips på sommaren. Det behöver inte ens vara långt, bara att få åka och känna sig sådär fri =)

Svar: Exakt så! Bland det bästa som finns!
dearsally

#2 - - ISA:

flera av dessa är ju med på min summer-bucketlist också! Vill faktiskt resa mer i Sverige och se alla fina platser :))

Svar: Det finns mycket att se :)
dearsally

#3 - - Anita:

Så fina bilder !

#4 - - Emma, Sol som sol?:

För många herrans år sedan hade vi en massa engelska scouter på besök i Sverige (året efter åkte vi till dem) och då blev det att vi turistade i Stockholm.

En av de saker jag minns bäst var att vi tog en båttur under Stockholms broar, det var jättehäftigt och väldigt vackert. En liknande tur finns i Kalmar (med den lilla båten Flundran) och den åkte vi för två år sedan, det var jättekul! Särskilt för mina föräldrar som gått i skola där och som gift sig i Kalmar Slott, de kunde berätta en hel del om staden som guiden inte visste.

Svar: Spännande! Kul att få staden från ett annat perspektiv :)
dearsally

#5 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Vid regn: museum och pretentiösa caféer.
Vid solsken: vattenkraftstationerna, stränderna, uteserveringarna!

Svar: Klart man måste ha en plan för regn, tänkte inte ens på det, haha!
dearsally

#6 - - Linnea Aurora:

Så många bra idéer i det här inlägget! Har faktiskt inga planer alls i år! Får helt enkelt ser vad som händer!

Svar: Det kan också vara skönt att bara göra det man känner för :)
dearsally

Upp