- salmorejo -

 
 
Någon matfotograf är jag inte, men jag tänkte ändå att jag skulle dela med mig av en svalkande och matig rätt såhär i försommarvärmen - salmorejo! Den här spanska rätten är en slags kall grönsakskräm. Råa grönsaker mixas samman och soppan toppas traditonellt med hackat ägg, skinka och olivolja. I vårt hem är delar vi ofta  på matlagningen, och det här är Spanjorens paradrätt. Den är fräsch, kan enkelt göras vegetarisk genom att skippa skinkan och perfekt en varm sommardag!
 
För att göra salmorejo för tre-fyra personer behövs:
1 kilo goda tomater (alltså inte sånna där plastiga tomater som finns i butikerna på vintern)
1 grön avlång paprika (så kallad italiensk paprika)
1 vitlöksklyfta
200 g vitt bröd, typ baguette
1,5 dl olivolja
2 teskedar salt 
citronsaft
 
Till toppingen behövs:
tre kokta ägg
ett par skivor lufttorkad skinka
olivolja
 
Mixa samman tomaterna och lägg därefter i brödet och låt vila cirka 10 minuter och mixa. Ha sen i alla övriga ingredienser, mixa slätt och servera i skålar. Toppa med kokt hackat ägg och lufttorkad skinka och ringla slutligen över en skvätt olivolja. Klart! Servera gärna med några tapas såsom lite ost eller oliver.
 
Tips! Gör gärna en extra portion så har du lunch dagen efter. Den är nästan ännu godare då.
 
 
Recept | Spanien, recept, spansk mat | |
#1 - - Emma, Sol som sol?:

Lägger han inte brödskivorna i vatten först? Som man gör vid gazpacho. Kollade runt på en del recept förra veckan efter Casa Annicas inlägg och värmens ankomst och där gjorde man det. Fast jag ser ju nu att alla inte gör det ... Den här sidan sparade jag eftersom hon är från Cordoba (som salmorejon) samt för att hennes foton var så vackra: http://www.lostragaldabas.net/salmorejo-cordobes/

Jag tycker att ditt foto är jättefint! Och vi har de där handdukarna vi med. :D

Tack för receptet, jag måste prova detta!


Svar: Brödet suger åt sig av de mixade tomaterna och blir blött på det viset. När brödet fortfarande är färskt tror jag inte det inte nödvändigt att blöta det först, men om man använder dagsgammalt (torrt) bröd kan det nog vara det. Tack! Vilka vackra bilder hon har!
dearsally

#2 - - BackstageiMammalivet:

Jag får testa göra en variant utan bröd... men mixa kalla soppor låter väldigt gott i värmen...

Svar: Blir kanske mer som gazpacho, men säkert gott och svalkande ändå :)
dearsally

Upp