Flamingo, Flamanco, Flamenco

En sak som jag gillar med det här landet är att det är så mångsidigt. I Sevilla är det torrt, ont om vatten och väldigt platt, men åt Malagahållet finns berg, grönska och ett och annat vattenhål. För ett par veckor sedan improviserade Spanjoren och jag en utflykt där målet var rosa ståtliga fåglar. Jag skulle äntligen få se flamingos!
 
Vi for till Fuente de Piedra, ett naturresverat mellan Sevilla och Malaga, och även en av Europas största mötesplatser för dessa rosa fåglar.
 
Ser ni de ljusrosa prickarna i vattnet? Flamingosen (flamingosarna?) befann sig långt på andra sidan lagunen och de var svåra att se med blotta öget. 
 
I ett försök att se flamingosen på närmare håll följde vi en väg som tycktes gå runt lagunen. På vägen såg vi vilda kaniner...
 
Gula fält...
 
Och ett fallfärdigt pyttehus. Kanske bodde en bonde här en gång i tiden.
 
Så mycket fint i en bild. Vallmo, som blommar överallt nu, flamingos, och kullar med vita hus och olivträd.
 
Och tja, särskilt nära kom vid inte den stora flocken, men den här lilla stackaren var helt ensam i en annan liten lagun. Flamingosen fortsatte sitt lunk ostört och jag fick äntligen se min favoritfågel i naturen. Funderar på riktigt på att ta upp fågelskådning. Verkar vara en kul grej!
 
Spanien | Andalusien, Malaga, Spanien, flamingo | |
#1 - - Ewelina:

Så roligt att läsa!

#2 - - Sandra:

Vilket härligt inlägg! Jag vill också ta upp fågelskådning men tycker det är så svårt i vilken ände en ska börja. Jag och Viktor kan ibland vara ute och se / höra en fågel men sen när en kommer hem och ska slå upp den så har vi alltid glömt hur den lät eller hur den såg ut. Att sitta och plugga på fåglarna i förväg känns nästan ännu svårare. Tror vi skulle behöva bli guidade av någon med koll som kan peka ut dem under tiden som vi ser dem. Men var hittar man en sån liksom :P

Svar: Undrar om inte Naturskyddsföreningen erbjuder några liknande aktiviteter? Om inte, kanske en handbok vore något att ta med när en ska ut i skogen, men det hjälper ju inte att identifiera fågelkvitter :(
dearsally

#3 - - Emma, Sol som sol?:

Bilden med rapsen utmed vägen kunde nästan ha varit Sverige... Vackert.

Jag köpte till min mamma en bok där man kunde trycka in en knapp och så spelas fågelkvittret upp. Den är faktiskt riktigt bra, står om fåglarna också. Man kan även sätta i hörlurar så man kan ta med ut i naturen och lyssna utan att störa. Man kan säkert även sätta dit en liten högtalare, kanske man kan locka till sig?

Jag är urusel på fåglar, roliga att titta på men jag vill inte röra vid dem eller ha för nära.

Svar: Vilken kul grej för att lära sig mer om att urskilja olika fåglars läten :) Jag är himla dålig på det faktiskt.
dearsally

#4 - - Lili:

Så fina bilder. <3

Upp