Saker jag har lärt mig av att bo i Spanien

 
 
Nu är det åtta månader sedan jag flyttade till södra Europa, men det är ju inte första gången jag bor i Spanien, utan min tredje. Under dessa perioder har jag lärt mig en del om livet. Till exempel:
 
1. Att ha på sig skor inomhus ger smutsiga golv.
Och skapar dessutom ett behov av att sopa och skura golv nästan jämt. Därför har vi infört en skandinavisk policy i det här spansk/svenska hemmet. Skorna tar vi av oss i hallen.
 
2. Kläder ska strykas.
Innan strök jag aldrig mina kläder, men nu stryks så gott som allt. T-shirts, byxor, sängkläder och till och med kökshanddukar stryker jag. Skulle aldrig drömma om att gå ut i ett par skrynkliga brallor.
 
3. Man äter när det är dags att äta.
I Sverige tror jag att vi är lite mer flexibla med mattider. Men här äter man inte när man är hungrig, man äter när det är lunch-, eller middagsdags. Exempel: Jag frågar Spanjoren om han är hungrig klockan åtta på kvällen och han säger ja. Jag frågor om vi ska laga mat och han svarar "är det inte lite tidigt?"
 
4. Att handla (snitt)blommor är svårt.
Pga det är inte en grej här.
 
5. Siesta-tid är helig tid.
Man ringer inte och väsnas inte under den här tiden. Inte heller går man och handlar för butiker håller ofta stängt under fyra timmar mitt på dagen. Mest av allt borrar man inte hål i taket. Då knackar grannen garanterat på.
 
6. Man klär sig för årstiden, inte för vädret.
Liksom #3 är spanjorer himla oflexibla med kläder. Är det vinter har man jacka, oavsett om det finns behov eller ej.
 
7. Att säga hej och hej då.
Hälsa på grannen i hissen och säg hej då när du går ut. Ser du en person du känner på gatan, som du borde hälsa på? Säg inte "hola", säg "hasta luego".
 
8. Kolhydrater och dess plats i kostcirkeln
I Sverige samsas traditionellt kött, kolhydrater i form av ris, pasta eller potatis och lite grönt på tallriken. Här ska man inte bli förvånad om man beställer in en köttbit och den serveras utan tillbehör. För mättnadens skull äts bröd i olika former. I Sverige äter vi potatis.
 
Spanien | Spanien, Sverige, kulturkrockar | |
#1 - - sandra:

Åh, jag älskar det här inlägget! Så himla underbart att få ta del av dina lärdomar som ju på många sätt verkligen skiljer sig från sättet vi (eller ja, jag) är vana vid :)

Svar: Tack för din kommentar. Man inser att allt man lärt sig i livet inte är det enda sättet att göra saker på :)
dearsally

#2 - - Linnea | (Chick)peas & Understanding:

Så himla underhållande att ta del av små men ändå nämnvärda "kulturkrockar"! Själv skulle jag ju bli supergrinig av detta att hålla sig till måltidsTIDERNA och det där med vinterkläder är så himla intressant. Minns en familjeresa till Rom för säkert tio år sedan, där vi, inbitna norrlänningar, gick runt i t-shirt, kanske en kofta på sin höjd, då vi tyckte att sjutton grader = värsta sommardagen... Italienarna gav oss skeptiska miner från sina vinterkappor.

Svar: Haha, ja det där med vinterkläder gör det lätt att se vilka som är turister!
dearsally

#3 - - Annie - lättlagat vegokäk:

Haha så sjukt ändå att det kan vara så olika när man bor så nära?! Siestan är ju helt knasig :D Men skönt!

Svar: Haha, det tog ett tag att lära sig att shoppingärenden måste utföras mellan 10-14 eller 18-21. Och såklart är det stängt på söndagar, haha.
dearsally

#4 - - C:

Hej! Vad roligt med listan - håller med! Hade min mamma precis på besök som förvånat undrade "när började du att stryka handdukar?"...och ja, jag är lika förvånad själv över mitt beteende.

Snittblommor är svårare än i Sverige, men när man väl hittar florist (har två i vårt kvarter) så är det billigare (?). Tyvärr inte lika lätt att hitta frön och blomsterjord i vanliga butiker tycker jag (men det kanske bara är där vi bor...)

Skor inomhus...jag har gett upp. Vi tar alltid av oss skorna, men svårt att be familj och vänner att göra det. De tycker att det är för personligt att gå omkring bar/strumpfota hos andra. Har en kompis som köpt massa inomhustofflor som gästerna kan ta på sig, det verkar gå mycket bättre då!

Svar: Än så länge gäller skoregeln endast oss som bor här, men i framtiden kanske jag ordnar med gästtofflor, haha!
Av en slump hittade jag en riktigt fin florist utanför stan i närheten av där jag jobbar, men när jag slutar i juni kommer jag inte ha någon anledning att åka dit längre. I vårt kvarter finns en pytteliten blomkiosk som tyvärr inte har så mycket att erbjuda, men yes, billigare än i Sverige är det allt!
dearsally

#5 - - Bella:

Intressant inlägg! Små kulturkrockar som kan irritera... Känner igen mig i alla utom stryka... Det kommer jag nog aldrig göra. Men märks tydligt på mitt barns kläder då de spanska barnen ofta har strukna rena kläder medan min alltid är smutsig, leker på marken med stenar och ja, de spanska mammorna tittar snett ha ha...

Hur känner du med mat? Jag tycker det är svårt att vara glutenintolerant och vegetarian i Spanien. Jag har aldrig kunnat äta bara kött utan tillbehör. Jag är väldigt flexibel med mattider och kan äta när som helst. Tror svenska mattider sitter ganska hårt också. Vet många svenskar som (försöker) äter middag kl. 18 i Spanien på semestern, precis när vi/spanjorerna ska gå till stranden/poolen efter siestan.

För mig irriterar siestan mest på jobbet då vi hade en paus mitt på dan i 2,5h timma men var i ett industriområde och kunde inte göra nått annat än vänta... Väldigt onödig tid liksom! Men de ändrade faktiskt det efter våra klagomål (som jag drog igång) så vi fick sluta 30 min tidigare (30 min mindre siestapaus)


Svar: Haha, ja det här med kläder... Nu när jag ser folk gå omkring med skrynkliga kläder kan det faktiskt irritera mig att folk inte bryr sig mer, men så kände jag aldrig när jag bodde i Sverige. Men det är klart att barn måste få vara barn och smutsa ner sig för lekens skull :)
Mat har varit lite krångligt för mig också. Sen snart två år lider jag av IBS och kan inte äta allt, och redan innan åt jag väldigt lite kött. Andra saker jag undviker eller äter måttligt av är mjölk (laktos), bröd/pasta (mjöl), friterat, köttbitar, vissa frukter, socker i stora mängder, vissa grönsaker... Men generellt brukar det gå ganska bra. På restaurang äter jag oftast grönsaker eller fisk/skaldjur och mina svärisar har lärt sig att jag är känslig.

Och gud, den där siestan! Är så glad att jag ändå har ett eftermiddagsjobb och inte behöver påverkas särskilt mycket av den. Starkt att lyckas ändra på det! :)
dearsally

#6 - - Lili:

Åh, jag önskar att siesta var standard här med!

Svar: Haha, ja det kan man tycka vore bra. Men förstå att hela världen stannar upp under dessa timmar. Allt är stängt och man får inte föra oväsen. I Sverige där det inte blir lika varmt som här är det ändå skönt att inte behöva en paus mitt på dagen, tycker jag.
dearsally

#7 - - Maria:

Roligt inlägg! :) Jag tror inte att något kommer att få mig att stryka saker som inte verkligen behöver det - typ bara skjortor och andra plagg som skrynklar sig väldigt lätt. Orkar knappt ens stryka dem, så köper jag ett plagg som visar sig bli skrynkligt lätt så kommer jag antagligen inte använda det plagget... ;) 1:an var inget problem där jag och min pojkvän bodde på Teneriffa, han är en udda italienare som inte gillar att gå inomhus med skor på sig - om golvet är tillräckligt rent iaf. Hade vi gäster på besök lät vi dem dock gå med skor inomhus...

Svar: Strykning har verkligen kommit med tiden för mig. Och plagg har en tendens att bli skrangliga när de får hängtorka, men i Sverige strök jag aldrig.Gäster låter vi också behålla skorna på.
dearsally

#8 - - Casa Annika:

Hahaha! Igenkänningen! Nummer sju har jag fortfarande svårt för, och tre... Den har jag inte reflekterat över men det stämmer ju! Man äter inte när man är hungrig, utan när det är matdags!
Men jag har inte börjat stryka kläder.

Svar: Nummer sju! I Sverige säger man ju hej till alla, att säga hej då innan man säger hej går ger kortslutning i huvudet.
dearsally

Upp