Vad gör man i Barcelona?

Medelhavskusten på La Costa del Sol. Inte Barcelona, men inte så dumt.
 
På fredag morgon kommer jag gå upp jättetidigt, äta lite frukost och åka till Sevillas flygplats. Spanjoren och jag ska åka till Barcelona. Det blir premiär för min del. Trots att jag har sett ganska mycket av det här landet har jag fortfarande inte satt min fot på katalansk mark. I min fantasi är Barcelona allt som Sevilla inte är. Hippt, modernt och med en internationell atmosfär (dock vill jag påstå att Sevilla på senare tid tagit några stora steg framåt). Är så nyfiken på språket och arkitekturen. Kanske finns det ekologiska butiker och vegetariska restauranger också ♥
 
Att det blir flyg beror på att Spanien trots allt är ett ganska stort land och att åka bil eller tåg tar upp alldeles för mycket tid när en "bara" ska på weekendresa. På plats möter vi upp mina vänner och föredetta kollegor från min tid som konst- och kommunikationsassistent. Vi har inte setts sen jag flyttade från Tyskland i juli förra året. Så ni förstår hur bubblig och glad jag är över den här resan! 
 
Så just nu lägger jag tid på research. Vad ska man se? Var ska man äta? Vad får man inte missa? 
 
Ni som har varit i Barcelona får gärna dela med er av tips och tankar i kommentarsfältet. Grathias!*
 
*Katalanska för "tack".
 
Dagar, Spanien | |
#1 - - Lili:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det då jag aldrig varit där, men jag är hemskt sugen på att ta mig dit. Ser fram emot att läsa mer om din vistelse sedan! Och vilken fin bild!

Svar: Tack för komplimangen! Har också varit sugen himla länge, och nu fick jag en perfekt anledning att åka. Håll utkik, bilder kommer!
dearsally

#2 - - Emma, Sol som sol?:

Gaudi är ju jag så nyfiken på! Jag skulle vilja åka till Barcelona enkom för det!!!!

Svar: Jag också! Älskar arkitektur!
dearsally

#3 - - Michaela:

Men va mysigt! :) Njut en massa :)

#4 - - Bella:

Jag älskar Barcelona! Bodde där i 4 år. Jag börjar med att tipsa om att promenera. Jag vet ju inte vart ni kommer bo. Jag bodde i Gracia och jag älskade promenera längs Gran de Gracia, Paseo de Gracia, plaza Catalunya, portal del Angel, genom smala gränder förbi katedralen - carrer del Bisbe, sen över jaume 1 och via laietana in i Born, ner längs carrer del argenteria, fram till katedralen, plaza santa Maria, passeig del borne. Här finns många mysiga butiker, tapasställen (om ni tycker om pizza Al Passatore) sen vidare ner mot barceloneta, Joan de borbon fram till stranden, havet - gå bort till port olympic...

Jag tycker parque guell är ett måste, jag tycker det är värt pengarna det nu kostar att gå in. Går att ta buss travesera de Dalt. Buss tycker jag allmänt är kul att åka då man får se mycket av stan. Casa battlo på passeig de Gracia, parallellgatan Rambla de Catalunya är också mysig. Här ligger mina bästa tapasbarer Ciudad Condal och Cerveceria Catalana mycket folk så kom tidigt eller fel tider men så värt det, prova escalivada!

LAS Ramblas är väldigt turistigt så gå gärna men ät inte, håll i väskorna etc.

Svar: Tusen tack för dina tips Bella! Ska skriva ner allt! Och såklart kommer bilder upp vid tillfälle.
dearsally

#5 - - Bella:

https://liztigt.com/ Hon bor i Barcelona och har många bra tips på restauranger

#6 - - Bella:

I utbyte mot tips vill jag ha många bilder;) Jag var i Barcelona i november med mitt barn och hoppas åka tillbaka och hälsa på min syster, min syster bor utanför Sitges.. Sitges är ett tips om ni vill ha en utflykt, går pendeltåg.

#7 - - Bella:

http://www.ving.se/inspiration/guide-barcelona/restauranger-i-barcelona/ Här har Liz skrivit fler tips som jag håller med om.

Svar: Tack igen!!
dearsally

#8 - - Wilda:

Underbar bild och så fint att du ska dit! Har inte varit där, men ser fram emot att se vad du har varit med om där sen. :)

Svar: Ja, ska bli så himla kul! Bilder kommer såklart!
dearsally

#9 - - Casa Annika:

Som Bella skriver, missa inte Gaudís Casa Battló! Och gå in i det. Och la Sagrada Familia är helt fantastisk, men dit har ni säkert tänkt att gå ändå.
Om jag inte minns fel så är det strax väster om, på någon av tvärgatorna, där det finns en massa marockanska butiker, och där åt vi de bästa baklava som jag har provat.
Och så finns det en sån fin liten butik som säljer Woodstock-vindspel! Jag var nog kvar och lyssnade på vindspelen i en timme minst, och gick tillbaka, och tillbaka. Och när Jesús bytte flyg i Barcelona köpte han med ett vindspel till mig. Kanske finns butiken inte kvar, det är ganska längesedan, annars så ligegr den på en av de första tvärgatorna mellan Las Ramblas och... hm, den andra gatan som utgår från Plaza de Catalunya.
Ha en jättefin resa!

Svar: Missade helt vindspelen, men säkert är att jag åker tillbaka i framtiden :)
dearsally

Upp