Vinprovning i Jerez

Jerez de la Frontera, en lagom stor stad nära kusten. Där hade jag inte varit innan, så igår när Andrés och hans kompis Javi fick tillfälle att provköra racerbilar på en riktig racerbana utanför stan åkte Sofía och jag med för att hänga några timmar i Jerez.
 
Jerez (sherry på spanska) är mest känt för sina många vintillverkare. Gå på guidad tur på ett bodega kan man göra om man bokar i god tid. Det gjorde inte vi, så vi lämnar det till nästa gång.
 
I stället kollade vi in staden.
 
Och katedralen. Kyrkor är för övrigt ett bra ställe att ta skydd från värmen.
 
När Andrés och Javi var klara med sin bilkörning gjorde de oss sällskap i stan. Katedralen gottade sig i kvällsljuset.
 
Och den här spanjoren ville vara med på bild.
 
Liksom det här gulliga paret som utgjorde resterande procent av sällskapet.
 
Den här helgen var det vinprovningshelg i Jerez, något Sofía och jag fick höra talas om när vi köpte marmelad och te i en liten butik. Kul sätt att känna in stan tyckte vi och gick mot nunneklostret, där vi i utbyte mot en billig peng fick ett par tjusiga glas och vinprovningsbiljetter.
 
Manzanilla, fino, oloroso och pedro ximenez - fyra olika sherrysorter som ska intas i den ordningen. Jag kan ingenting om vin egentligen, men jag lärde mig att om man har en trevlig uppsyn kan man få med sig en flaska sherry hem i present.
 
Dagar, Spanien | Andalusien, Jerez, Spanien, vinprovning | |
#1 - - Emma, Sol som sol?:

Det var en trevlig rundtur och fina bilder. Kan inte heller något om vin - antingen är det gott eller inte - och man kanske borde lära sig lite mer.

Eller så njuter man ändå!

Svar: Visst, varför inte? :)
dearsally

#2 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

wow vad fina bilder

Svar: Tack!
dearsally

#3 - - GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

Underbara bilder! Och så kul med vinprovning! :))

sv: Tack snälla du! ♥

Svar: Tusen tack!
dearsally

#4 - - Sandra:

Hej,

Skulle du kunna göra ett inlägg på vad man bör se, göra, äta och dricka om man befinner sig i Sevilla. Jag ska nämligen dit i vår och skulle vara kul med lite rekommendationer. Superfina bilder förresten!

TACK!

Svar: Visst, det ska jag ordna!
dearsally

#5 - - Rebecca:

fint!

Upp