El Torcal

Samma dag som vi åkte för att titta på flamingos åkte vi även till ett naturreservat i Malagaprovinsen - El Torcal. Det är ett bergsområde som med tiden fått ett egendomligt utseende skapat av naturen själv. På svenska kallas det här fenomet för karst. Kolla upp Wikipedia om ni vill veta mer om karst!
 
Sån himla tur att jag hade bra skor att gå i den dagen. Vi hoppade runt som små bergsgetter, klättrade upp och ner på stenar och skuttade över vattenpölar.
 
Det fanns en del olika rutter att gå. Vi följde den "vita" som skulle vara omkring 45 minuter. Ganska lagom efter en megalunch på spansk potatisomelett och kaninkött.
 
Jag var i sällskap med den här personen - min bästa Spanjor!
 
Som passade på att spexa framför kameran, när vi ändå var igång.
 
Landskapet var hissnande. Runt omkring oss reste sig enorma stenformationer i all möjliga former. Karst alltså. Finns även i Sverige (källa: Wikipedia).
 
Till slut hamnade vi i en dal. Vi hörde koskällor.
 
Såg en och annan kossa mysa i gräset.
 
För att ni ska få en idé om hur stora stenformationerna var kan ni se om ni hittar människorna på bilden.
 
Väl ute ur dalen kunde vi se turistcentret.
 
Klara med rutten och himla nöjda med vår lilla hajk gick vi till utsiktsplatsen och knäppte några bilder. Långt borta i fjärran uppenbarar sig ett blurrigt Malaga och havet.
 
 
 
Spanien | El Torcal, Malaga, Spanien | |
#1 - - Emma, Sol som sol?:

Ett fascinerande ställe som jag också gärna vill åka till, det ligger ju inte så väldigt långt ifrån oss.

Sonen har varit på väg dit med skolan två gånger nu men båda gångerna har det blivit inställt pga regn. Eller prognosen sa regn, inte verkligheten. I Sverige hade man bara skickat med regnkläder ...

Så olika det är.

Svar: Yes, är det regnigt håller man sig inomhus.
dearsally

#2 - - Casa Annika:

Detta känner jag igen, för där har jag varit! I Antequera, eller hur? Där hittade jag på min första (och enda) ordvits på andalusiska. Men Jesús säger att den redan var påkommen. (¿Ante qué era? :-)

Svar: I Antequera, det stämmer! Haha, det är ju ändå en ganska bra ordvits ;)
dearsally

#3 - - Lili:

Shit vad häftigt! Vissa av de där formationerna ser verkligen ut som figurer.

Svar: Det var mäktigt!
dearsally

Upp